maandag 8 november 2010

Ding 9 "mijn visie op web 2.0"

In eerste instantie sta ik er wat huiverig tegenover. Dat 2.0 houdt een tweerichtingverkeer in, dat betekent dat de "gebruiker" actiever gebruik maakt van het web maar ook dat ie meer van zichzelf moet blootgeven Je registreren, dus je persoonlijke gegevens moet prijsgeven aan het web. Aan de andere kant wordt het je gemakkelijker gemaakt om in contact te treden met gelijkgestemde zielen met dezelfde smaak,met oude vrienden of ex-klasgenoten, en je kunt je mening, smaak of vragen makkelijker aan de buitenwereld opdringen.

Een weblog kun je overal, zowel in- als extern inzetten. Je kunt er, voor de buitenwereld, in schrijven wat voor moois je instelling beheert,wat de plannen zijn en nieuwtjes noteren. Intern kun je je collega's met je ervaringen,ideeën en verwachtingen verblijden. Alleen moet je erg uitkijken wat je schrijft. Het geschrevene laat zich moeilijk nuanceren, het staat er soms erg zwart op wit.

Met RSS kun je je klanten informeren over de nieuwste nieuwtjes, veranderde openingstijden en wat niet al.

"Foto editors voor aankondigingen"; ik heb gemerkt dat het erg leuk is om hier mee te spelen en je kunt er berichten prachtig mee verrijken of beelden op een grappige wijze mee manipuleren. Creatieve geesten kunnen hiermee de aandacht vestigen op wat anders misschien een wat saai (bijv.) persbericht zou zijn.

Sommige blogs zijn leuk, interessant of leerzaam om te lezen. Net als in het echte papieren leven, columns van de ene auteur lees ik liever dan van de andere.

Over RSS heb ik Hans mijn mening al gegeven. Leuk, handig maar ik ga net zo lief naar de site wanneer het mij uitkomt.

Online fotoalbums; ben toch wat huiverig om mijn foto's op het web te zetten. Voor wat betreft foto's van mijn baby ben ik aanzienlijk minder terughoudend! Dan dient het gemak de mens en is zo'n album een uitkomst en hoef ik niet bang te zijn voor een crash van mijn harde schijf.

Ik heb geen ideeën hoe gebruikers dingen en informatie toe kunnen voegen aan Tresoar, anders dan dat ze nu al doen. Ze kunnen op alle mogelijke manieren op alle mogelijke wijze materiaal en informatie Tresoar doen toekomen.

Tot zover mijn visie op web 2.0

1 opmerking:

Hans zei

Huiverig: je bent heel actief op Web 2.0.
Ik ben het met je eens dat je moet oppassen met wat je op Internet publiceert. Ken je dit blogbericht van Jacob met tips over het schrijven van een blogbericht al?
Zouden wij het misschien gemakkelijker kunnen maken voor de gebruikers om informatie toe te voegen? Door bv. meer met wiki's te werken?